DEVĚT KRUHŮ PEKLA

12.03.2023 15:20

 Na internetu jsem našel zmínku o československém filmu Devět kruhů pekla. Jistěže jsem se na něj podíval, neboť jsem si myslel, že bude mít něco společného s Dantem. Neměl Božskou komedií nic společného. Byl daleko horší než Dantovo Peklo.
   Film se odehrává v Kambodži. Mladý lékař z Československa, kterého hraje Milan Kňažko, ale dabuje ho Petr Čepek, nevím proč, přijíždí pomoci lékařům do Phnompenhu. V té době je Kambodža krásná tropická země a on se zamiluje do krásné Kambodžanky. A vezmou se a čekají dítě. A tady se chopí moci komunisté, tedy rudí Khmérové. Hlavnímu hrdinovi se podaří vrátit do Československa, bohužel jeho těhotná žena tam zůstane.  S ní také absolvujeme utrpení horší, než v Pekle. Po vietnamské invazi v roce 1979, která rudému řádění učinila přítrž, se hlavní hrdina vrací a hledá svou ženu.
   No ano, je to trochu klišé, ale výborně natočené a navíc, tento film vznikl v roce 1987. Bylo to svědectví o hrůznostech, která napáchala spřátelená strana. I naši soudruzi viděli v práci kambodžských soudruhů jisté chyby.  Ale zároveň tam není až tak vyzdviženo přátelství našich soudruhů s těmi vietnamskými.
   A hudba? O tu se postarali pánové Pavlíček a Kocáb. To je další plus.   
   V Kambodži se nepochybně stala nejrychlejší genocida v dějinách. Proč jsou tyto režimy tak strašné?
   Nicméně film mě opravdu překvapil. Sice ten příběh je klišé, ale svědectví o exotické Kambodži a nejstrašnější genocidě na světě je velmi zajímavé. Navíc, podle mě, snímek snese srovnání i moderními filmy. Je to nadprůměrný film a doporučuji jej zhlédnout.